tisdag 24 mars 2009

vet jag min plats?

När jag åker tunnelbana brukar jag aktivt välja plats. Jag sätter mig inte bredvid någon som luktar illa. Jag sätter mig inte heller frivilligt bredvid någon som har massa kassar, påsar och väskor. Jag väljer också bort väldigt tjocka människor, eller folk med stora vinterjackor. När jag åker till eller från skolan tar det 3o minuter. Det är inte som att jag kan räkna med att sitta bredvid samma person hela resan. Trots det väljer jag var jag sätter mig.
Idag satte jag mig snett mittemot (vid gången) en medelålderskvinna. Hon var oansenlig. Hon hade lika gärna kunnat inte sitta där. Sedan kom det en liten ung tjej och satte sig bredvid kvinnan. Hon var också oansenlig. Ingen speciell. Därefter gick kvinnan av. En enarmad, svart man klev på. Han hade en gigantisk jacka och en stor väska. Han satte sig bredvid mig och la praktiskt taget väskan i mitt knä istf i sitt eget. Efter en stund bytte han dock plats och satte sig bredvid unga tjejen. Så gick unga tjejen av. Då kliver tre alkisar på. En sätter sig mittemot mig, en på andra sidan gången bredvid mig. Så hoppar han mittemot mig in och sätter sig vid fönstret bredvid mig och hans kompis som inte ännu hade satt sig tar plats mittemot mig istället. Så. från att ha suttit snett mittemot en oansenlig tant till att sitta med två alkisar och en enarmad man! Hur gick det till? Och framför allt, varför bytte jag inte plats? För att jag är för pryd.

1 kommentar:

Jessica sa...

hahaha, det är precis de där som utgör en av anledningarna till att maken inte åker komunalt! Fast nästa gång skulle jag flytta på mig om jag var du!

kram