tisdag 6 oktober 2009

tandhälsan

Jag borstade just tänderna. Det är något jag gör i genomsnitt två ggr/dag. Ibland tandtrådar jag. Bara för det goda samvetets skull. För ett tag sedan upptäckte jag att jag hade en liten konstig grej på min ena visdomstand. Inget konstigt tänkte jag ch levde glatt vidare. Senaste halvåret har jag funderat på om jag inte borde få en kallelse om tandläkarbesök snart. Det har fortfarande inte kommit någon. Idag när jag då borstade mina gaddar upptäckte jag att det kändes lite konstigt när jag borstade den där visdomstanden. Vid en närmare undersökning såg jag att den antagit en olcksbådande mörk nyans. Dessutom är den där lilla konstiga grejen kvar. Jag tror helt enkelt att jag har en liten bakterievärld i min tand, blomstrande och parasiterande. Kort och gott, jag har nog hål. Hål är inte en bra plan.
Men, som den rasande produktiva människa jag är bokade jag genast ett besök hos den lokala tandläkaren. Jag fick en tid om en månad. Weee... Plötsligt kan jag inte sluta tänka på min tand och jag har säkert börjat få tandvärk. Helvetehelvetehelvete. Vet n vad det kostar att laga en tand? Enligt prislistan kommer det hela gå på
Undersökning av alla tänder av tandläkare: 620
Röntgen av enskild tand: 45, altenativt alla tänder: 680
Fyllning kindtand två ytor: 1075
(jag vet inte varför det blir två ytor bara för att det är en kindtand, men så är det tydligen)
Summan blir iaf 1740/2375 kronor. Sen får jag ju räkna bort 300 för det generösa tandvårdsbidraget, då blir det ju bara 1440/2075 kronor. Det kommer jag ju med glädje hosta upp. Eller?
Jag läste att jag som är 20-29 år kan ha ett abonnemang hos ftv 710–1 500 kr/år oavsett vilken tandvård ag behöver. Det kanske vore nått. Undrar om blekning ingår då också? Jag behöver bleka mina tänder för att jag tror att mitt liv blir roligare då?
Ah! Hur som haver verkar det ju inte bli någon julresa om jag ska lägga ut allt det här. Jag kanske bara ask vänta tills tanden ruttnar och trillar ut av sig själv?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ajajaj! Att gå till tanläkaren är inte kul, tandläkarskräck nuförtiden handlar snarare om skräcken att få ett stort hål i plånboken än själva smärtan! Det kommer nog gå bra ska du se.. Lycka till!
-Mia

V sa...

Eller så drar du bara ut den?

Anonym sa...

Jag tar det./P

Anonym sa...

...om jag nu inte kan göra mer.../p

Caroline sa...

Vickan: Jag är inte så sugen på att dra ut den. Jag gillar liksom alla mina tänder. Redan har fem åkt ut och jag har hört att det här med att dra ut visdomständer inte är helt smärtfritt...

P: Jag ringer dig snart.