fredag 30 januari 2009

kultur och nöje

Igår var jag, svärmor, svägerska och svågers fru på teater. Vi såg Tre Systrar (tjechov) i omarbetad version med modern synvinkel. Den var tung och tragisk, men de var väldigt duktiga och det känns bra att ha sett den.
Sedan åkte jag hem, helt orädd. Min svägerska tyckte att det var obegripligt. Jag är nog sån. Orädd. En gång har jag känt ett starkt obehag när jag har gått på ett ställe själv. Det var när jag var i Auckland. Då var jag ute och promenerade och reflekterade inte så mycket över vart jag var på väg. Jag la märke till att det inte var så turistiga kvarter jag gick i, men så plötsligt insåg jag att det var kvarter turister antagligen blir avrådda från att gå i. Jag mötte många misstänksamma blickar, alla ruffiga hus hade gardinerna fördragna och hundarna såg inte snälla ut. Men, jag klarade mig ifrån det också. Utan att någn ens pratade med mig.
Jag intalar mig att jag inte ser så provocerande ut. Eller att jag kanske rent av ser så skräckinjagande och full av gangstermakt att ingen ger sig på mig därför.

Idag har jag Wilma här. Hon är så söt. Nu sover hon. Tidigare idag målade vi och jag tänkte ju att jag skulle få något fint att sätta upp på väggen i hallen men hon skulle ju ge allt till mamma och pappa. Jag får verkligen hoppas att Filippa kommer med ett alster snart. Hon ritar väldigt fint.
När jag skulle diska fick jag hjälp, det blev inte så rent, men det var väldigt demokratiskt och rättvist alltsammans. Sedan fortsatte W att leka med vattnet tills middagen var färdig och återupptog leken efter maten. Tillslut avledde jag henne och efter nästan en timmes läggning insåg jag att jag var tvungen att sitta och låtsassova bredvid henne för att hon skulle få ro att somna.

Imorgon ska vi bygga pärlplattor, leka med vattnet, läsa alla sagor i nalle Puh-boken och båda musböckerna. Allt innan lunch då JoS kommer.

Idag fick jag ett nytt paket från creative club. Jätteroligt, det här hade alla hjärtans dag tema. Så, när jag får inspirationen tillbaka (hoppas den kommer med ljuset?) ska jag göra kort. Jag har dessutom organiserat mina papper i en tidskriftssamlare. Alla papper som är som A4 iaf. De stor scrappappren får inte plats och de små kommer bara bort.

Jag ringde Pondus för länge sedan för att jag ville ha ett erbjudande som de hade, 6 nummer och en premie för 199 kr. Men som det alltid står på sånna där så gäller det bara nya prenumeranter. Men då sa tjejen jag snackade med att hon skulle höra efter och sedan maila mig om det skulle gå att regga eller inte. Jag hörde ingenting och eftersom jag vet av erfarenhet att det är lätt att glömma av att maila kunder så ringde jag igen för ett tag sedan. Då fick jag veta att det inte var någon idé att regga det erbjudandet. Troligen skulle det hinna dyka upp något bättre vid den tiden så det var dags att förnya min prenumeration. Jag tyckte att det lätt ok, dessutom sa han att det här erbjudandet med största sannolikhet skulle finnas kvar då ändå. Idag fick jag en räkning från Pondus på 199 kr. 6 nummer och en premie, med start från nummer sju. Hur svårt kan det va?
Men, jag får ju min premie och det verkar inte som att tidningarna kommer komma dubbelt, så jag är nöjd.

Oh, jag får en ny spis. Jag ringde dem häromdagen och hon jag pratade med skulle genast ringa till min husvärd. På em när jag kom hem låg en lapp i brevlådan om att han har beställt en ny spis och att leverantören ringer om dag att installera den. Nice :)

1 kommentar:

Jessica sa...

Härligt att läsa om er eftermiddag! Fnissar här i soffan, det är väldigt tomt hemma hos oss... Tror nog du kan smussla undan en teckning eller 2 eller be snällt i morron :-)
Kram