måndag 5 januari 2009

det förbjudna inlägget

för det första så läser inte jag andras bloggar. Eller jag intalar mig att jag inte gör det. För det andra tänkte jag för mig själv när jag startade min blogg att jag aldrig skulle kommentera kändisar/andra bloggar/ annat som jag verkligen inte behöver bry mig om.
Men nu har det hänt. Jag läste barnshoppingbloggen som hade en intervju med Hannah Graaf just idag. Den handlade -precis som alla inlägg i bloggen- om barnmode. Och vad ger man inte för dethär:
12) Pojk -& flickkläder eller unisex? Vad föredrar du?
Jag klär mina pojkar i typiska pojkkläder. Har däremot inga problem med att låta vår dotter ärva vissa av deras plagg. Bara för att hon är tjej måste allt inte vara rosa och lila. Däremot tycker jag att det är lite roligare med typiska pojk-& flickkläder,ex små söta kjolar till tjej och coola jeans till kille.
Kanske det värsta jag varit med om. Varför? Varför varför varför? Mitt liv. Jag är inte den som anser att man måste klä sin son i "killkläder" för sakens skull, eller sin dotter i "tjejkläder" men att medvetet köpa kläder som hjälper samhället och barnen att sortera in dem i redan formade mallar och mönster.. Det är så man blir lite rädd. Allt detta om jämställdhet och rätten att inte vara som alla andra.

Okej då, jag tycker kanske att man kan klä sina barn i könskorsande kläder bara för sakens skull. Iaf vänja dem vid att killar kan ha rosa och lila och långt hår och alla andra attribut som är typiskt tjejiga. Och givetvis tvärtom.

Men det klart, när vi ändå håller på med könstypiska fördomar Kanske man inte ska vänta sig förmycket av fru Graaf...... Det är ju bara å söka på bilder av henne på google...

Inga kommentarer: