måndag 24 augusti 2009

akta er barn!

Idag när jag var i simhallen och stod och duschade efter simningen kommer det in en -till synes stressad- mamma och hennes 6-8 årige son. Sonen ska bada, det ska inte mamman.

Mamman- jag vet att du tvättade håret igår, men vi måste tvätta det lite igen.
Sonen är tyst.
Mamman- blöt håret bara lite, så jag kan ha i shampoot.
Sonen går in i duschen och blöter sig lite
Mamman- ja, jag vet att du egentligen är ren, men du måste bli ännu renare. Det vore ju synd om du blev grönhårig.
Sonen säger fortfarande ingenting och jag går bort till omklädningsrummet.

Strax efter mig kommer mamman och sonen ut till omklädningsrummet och går fram till sitt skåp. De pysslar lite där och av en händelse vänder jag mig mot dem en kort stund och tappar hakan. Då står pojken vänd med ryggen mot det u öppna skåpet, mamman håller handduken för honom så att hon, skåpsdörren och skåpsväggen bildar ett skyddat litet utrymme för honom att byta om på. På allvar? Vem döljer hon honom för? Alla medelålders tanter som kanske förgriper sig på honom annars? Inte särskilt troligt. En typ sjuåring. Vad har han att dölja? Jag blev lite irriterad, men å andra sidan kan man kanske inte förvänta sig så mycket rationellt beteende från en kvinna som tror att man duschar innan badet för att slippa få grönt hår.

2 kommentarer:

L sa...

Vet inte du att man ALLTID har fått grönt hår av klor????

Caroline sa...

Jag tycker att vidarespridning av myter är meningslöst och ser ingen poäng med det :P