torsdag 2 april 2009

grannsämja i tvättstugan

Nu har folket börja krypa ur sina vinterkokonger, sluta gömma sig bakom lager av halsdukar som effektivt stänger ute all former av interaktion människor emellan.
Idag när jag kom till tvättstugan slängde jag in mina kläder som vanligt. En timme senare hade jag hängt upp allt i torkrummet och en kille på gården frågade om jag kunde avvara två maskiner, det var ju inga problem, jag hade bara en maskin kvar att köra. Han och jag står och pratar lite (även om det var ganska svårt, dels för att han inte var så bra på svenska, men också för att en tvättstuga med tre maskiner igång inte är optimalt för samtal). Jag hängde till slut upp min sjal också, som jag äntligen har handtvättat (vattnet var grått och jag var tvungen att byta två ggr). När jag sedan kom tillbaka nu var en kvinna där förutom killen, jag misstänker att de var familj för de delade tydligen tvättmaskin, och hon blev alldeles bestört när jag tömde min maskin. Hon propsade absolut på en till centrifugering och visade mig hur hon tyckte att man skulle göra. Jag lät hennes hållas och var då tvungen att vänta på att de 5 minutrarna skulle gå. Det gav henne extra tid att elda upp sig om dessa tvättmaskiner, jag tror att hon i hemlighet ville vara tvättmaskinskonstruktör, för hon verkade veta allt om deras uppbyggnad och funktioner. Hon demonstrerade också torktumlaren. Till slut var jag iaf fri att gå till torkrummet med min tvätt. Tidigare hade jag upptäckt att ett av rören i taket droppade. Inte så att det blev en sjö därinne, men nog för att det inte var ok. Dock kunde jag inte avgöra om det var akut nog för att ringa till företaget som har hand om våra fastigheter, eller om det var bråttom och jag skulle ringa styrelsen. Till sist ringde jag vice cärden och frågade om vad on tyckte. Hon skickade mig vidare till ordföranden. Han sa att han skulle gå ner och titta på det ögona böj. Så honom möter jag också där utanför, när jag har hängt även den sista tvätten. Å han började ju prata och tyckte att det var såååå bra att jag hade ringt, och jaha, var det jag som var Caroline. blablabla. Jag bävar för hur det blir längre fram när det blir mer sommar.
Dessutom hade det kommit upp ett anslag i trapphuset om att det var dags att plantera lite blommor och "göra fint". Alla var välkomna och det skulle bli korvgrillning och fika. Alla fick ta med eget kaffe, men blablabla i blabla fixar kaffebröd. Suck. Orka ha flyttat in hos en sekt.

Inga kommentarer: