torsdag 30 juli 2009

en modell för Litauen?

Jag satt å läste lite på dn, och hittade skrämmande artiklar om händelser i vår omvärld. Den första artikeln handlade om en kvinna som har dömts till 40 piskrapp för att hon burit byxor. I den andra artikeln var den omskrivna kvinnan dömd till först 90, sedan 200 piskrapp och ett halvårs fängelse. Historien bakom var att hon åkt bil med en man hon hade en affär med. Sedan att hon blev våldtagen 14 gånger (av ett gäng som överföll dem på vägen) och mannen blev misshandlad det var tydligen inte det viktigaste. Hon var dessutom oanständigt klädd. Vad innebär det? Sedan när kan inte män våldta en anständigt klädd kvinna? Hon ska ju kunna gå naken för tusan bövlar. Aja.
Den tredje artikeln handlade om en dom mot två män i Saudiarabien som haft homosexuella förbindelser. De döms till 7000 piskrapp för sodomi. Seriöst?
Det är så att jag börjar fundera om vi går framåt eller bakåt. Jag menar, de berörda länderna har lagar och rättssystem so enligt mig är helt förkastliga, och där finns såklart mycket att tycka och bli upprörd av. Men så finns det ju ett visst land som nyligen kriminaliserat positiv upplysning av homosexualitet till personer under 18 år. Det innebär alltså att barn och tonåringar bara matas med negativ propaganda om hb(t)-personer (t inom parentes är för att jag inte hittat info om det gäller även transpersoner, men det skulle liksom inte förvåna mig). Det verkar ju knappast som att vi går emot ett mer tolerant och solidariskt samhälle. Ibland vill jag bara fara iväg i mitt flygande piratskepp och starta en ny värld, med nya värderingar, där folk vill ta hand om varandra, se det goda i andra och acceptera att alla är olika. Ja, det är en utopi, men jag gillar tanken.
Näe, nu blev jag less. Back to work.

1 kommentar:

V sa...

Världen är synnerligen en otäck plats.. kör du på idén med att skapa en ny värld så är jag på! Just say the word!
Hoppas du får en trevlig segling, när du återkommer är det du och jag som ska ses. Så det så!
Kramar