fredag 13 februari 2009

tjej- och killbaciller, ett vuxenpåhitt?

På mitt jobb finns det tre olika toalett par. Det är ett rum och sedan två toaletter. Två av dessa toalettpar är könsneutrala. Ett par har lappar på dörrarna. "Herrar" och "Damer" står det med versaler på lappar på dörrarna. Det är inget snack om att det är det som gäller. Jag går in på damtoaletten. Inte för att det är en damtoalett, vad nu det innebär i praktiken, utan för att den ligger längst från rummet där alla andra sitter. Men däremot om det är upptaget på damtoan går jag ju såklart på killtoan.
Men, när jag då var på toan idag kom jagatt tänka på det otroligt onormala i att ha könsuppdelade toaletter. I vanliga fall tänker jag bara att det är sällsynt fånigt att ha det, framförallt på ett företag. Men sedan kom jag att tänka på när jag gick in i en åk 1 en eftermiddag för flera år sedan. Jag skulle bara vara där ett par timmar när ders lärare var på ett möte. Egentligen var jag på förskolan bredvid. Men, då har de just läst en bok och diskuterat fenomenet tjej- och killbaciller. De har kommit överens om att det inte finns. Så kommer jag där och tre gånger säger att det finns. Jag har senare märkt att det är rätt vanligt att föräldrar och andra vuxna i barns omgivning tvingar på barn den här påstådda bacillskillnaden mellan killar och tjejer.
Så, skärpning alla som är i miljöer med barn, de behöver inte få påhittade könsåtskillnader. Bacillskräck eller ej, det är ingen skillnad på baciller från personer med snopp och de med snippa. Så är det.

Jag hade något annat jag skulle skriva om också, men jag minns inte vad det var. Kanske kommer senare.

Inga kommentarer: