tisdag 3 februari 2009

jag måste berätta en sak

Idag när jag satt på tunnelbanan så kom det på en kvinna som pratade i telefon. Jag brydde mig inte speciellt om henne och hörde inte vad hon sa, förrän hon sa de magiska orden "jag måste berätta en sak för dig". Då plötsligt blev allt väldigt viktigt för mig att höra. Jag kände mig väldigt delaktig och tänkte att jag verkligen måste få höra vad det rörde sig om. Jag satt fortfarande vänd mot fönstret så hon såg inte att hon väckte mitt intresse. Så börjar hon förklara att hon skulle ha sagt det igår och att det inte har något att göra med din sjukdom dessutom pratar hon långsamt. Så stannar tåget vid gamla stan och hon säger "Jo, det är såhär.. Oj, vänta så ska jag bara kliva av, jag är på tunnelbanan" Sedan kliver hon av!! Jag hade nästan kunnat följa efter henne bara för att få veta vad hon skulle säga.. Men varför? Varför är det så roligt att lyssna på andras samtal?
Vid slussen kliver två alkisar på och den ena börjar snacka. Han är helt klart den av dem som är fräschast. Han är välklippt, rakad, hel (på utsidan iaf), ren och med fräscha tänder. Han pratar med sin polare om telefoner. Och sedan håvar han fram sin telefon och börjar gå igenom sin telefonbok. Utifrån den ger han sedan kompisen en utförlig uppdatering om alla i telefonlistan, med samma röst som vanheden. Kompisen nickar och säger aaa ibland. Han har inga tänder.
- Här har jag numret till dig. Du ligger först här. På A. Är det här numret rätt?
-aa.
-Å här e numret till (rapar några namn bla diskborsten...) Å Danne, jag hörde från honom för ett tag sen. Han har haft de lite tufft, han. De e synn om honom.
- å Hasse å Anki, dom e ju trevliga..... Eller hur? Visst är dom trevliga?
- aa.
- Dom har två telefoner. Jag har båda numren. Man måste ju ha telefon idag. Har du varit hos han borta vid bron.... han som säljer telefoner?
(Inget svar)
-Han e bra. Jag köpte min telefon på (telefonaffär, typ el-giganten). Dom e bra. Billiga. Har du varit hos han vid gullmars?
(inget svar)
- Mycket rån här. (Vi är vid gullmars). Jag kände en kille, riktig glidare. .......Ähh, jag kommer inte ihåg va han hette, men du vet, riktig glidare. Han å jag umgicks rätt mycket förut. Han stod här uppe en gång när jag träffa honom och hade tio-femtontusen på sig. Då e man ju korkad.
- aaa.
- Så när jag träffa honom dan efter på centralen hade han inte nånting kvar. Jag gav honom ett paket cigg och en hundring. Har inte sett honom sen då. ........Han va uppifrån nånstans.
- Lappmarken?
- Näe, Luleå tror jag.
-Ja, lappmarken.
- Han drog säkert upp dit igen. Har inte sett honom i alla fall.
-Fan....
(tystnad)
-Fan... imorrn måste jag va hos doktorn, mamma å betala hyran. De e viktigt.
- När då?
- Klockan tio hos doktorn. De e viktigt.
- Aa, de e viktigt.
- Å mamma. De e också viktigt.
- Doktorn e viktig, mamma e viktig och hyran e viktig.
- Aa... fan. Jag har räknat ut att pengarna inte räcker. Måste handla.
-Vad behöver du då?
- Äää jag behöver bara cigg.
- Du kan få åtta spänn av mig.
- Äää, vänta lite, jag ska se hur mycke jag har.
- men du, du kan få en femma av mig.
- Aa, men jag ska bara ha cigg, inget annat. Jag kan köpa av utlänningen på hörnet. Han har lösvikt också.
-Du, du kan få en femma av mig.
- A, men jag ska bara ha cigg. Han har ju lösvikt också. Fan, det knackade på hos mig inatt. Tre gånger. Jag har ju ingen rikngklocka så nån knackade på. Tre gånger. Vid kockan tolv, ett och två.
(inget svar)
-så gör man ju inte. Knackar tre gånger. Okj om det har hänt nått, men inte annars.......De va (Namn) å hans brud. Dom har ju ingen stans att bo. Men, de e ju inge fel på honom, eller hur. ...... DE e ju inge fel på honom, men när man släppt in honom så går han ju aldrig.
- näe
- Han e helt ok, men han går ju aldrig!

1 kommentar:

Anonym sa...

oh my... att du kommer ihåg!! MEn det ör ju riktigt roligt :-) Tror att alla människor tjuvlyssnar lite... finns en sait, tjuvlyssnat.se eller nått, as-rolig

Kram