tisdag 1 december 2009

över

Till idag skulle jag ha läst gepardboken. Jag lyckades komma igenom hela utom de sista 20 sidorna :) JAg tog med mig lussebulle och en annan i gruppen hade pepparkakor. Mys. Trist bara med skoluppgift, men man kan ju inte få allt här i världen.
Imorse lyckades jag faktiskt komma upp så att jag hann fixa håret, luggen, äta frukost och göra sånna där normala morgonsysslor som jag numera inte hinner för att jag är för trött.
I söndags var det skansen. Jag spelade positiv (instrumentet) och tyckte att livet var helt ok. Det var sol och jag frös inte. På kvällen blev det lussebak och bad. Ännu mera mys.

Recept på lusseflätor:
50 g jäst
½ burk kesella
5 dl mjölk
1 ägg
lite salt
2 pkt saffran
1 3/4 dl socker
mjöl efter behov (ca 15 dl)
russin

Jäs, baka ut två flätor, jäs igen och pensla med ägg och pärlsocker.. Skjutsa in i ugnen och grädda lagom länge lagom varmt.

Ps. Det blir bättre om man kommer ihåg jästen....

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmmm. jag gjorde vagenska lussekatter i söndags. hade cremefraich, vegan, istället för kesella, men kan man ersätta det med mjölk?

C sa...

Kesella behöver man ju inte ha överhuvudtaget. Men man borde ju kunna ersätta det med mjölk. Jag vet faktiskt inte riktigt vad kesella är för nått :)