fredag 11 december 2009

alla som känner sig träffade räcker upp handen..

På DNs NoN går de igenom olika "jultyper", alltså olika personligheter som finns runt julen. Idag ar det dags för Hemmabagaren. Jag citerar:
Nu tar den traditionella julbagaren fram de gamla flottiga papperslapparna och vaxade receptböckerna. Moster Ellas skånska Louisefredskaka, Noras pepparkakor från Sidensjö, mammas Rich Coffee Cake från Amerika. Enorma mängder smör, socker muskot, ingefära, socker, nejlikor, korinter o lite, lite konjak. Och köpas hjorthornsalt. Och vispas mjukt. Allting ska stå och mogna någon dag eller två. Då vidtar letandet av formar. Det har alltid varit hjärtform på Ellas kakor, möjligen stjärnor, inte mera vågat än så. Kakan som dragit med konjak sprack. Fel form, ny ugn, svordomar, baka om...
Ja nämen.. byta ut namnen mot mormor som är legenden så är det alla jular jag har varit med om iaf. Och jag kommer bli likadan. det ser jag fram emot.

3 kommentarer:

V sa...

Jag gömmer mina händer. Julen är överskattad. Bakning är jobbigt. Jag gömmer mina händer.:p

Mia sa...

Jag räcker upp handen! Tyvärr befinner jag mig i ett hotellrum för tillfället och har varken tillgång till vaxade receptböcker eller en ugn.. Men nästa år ska jag ta igen allt förlorat bak!
Baka och ät åt mig!

ÅL sa...

Själv strövar jag runt i mossgrön frostnupen tisslande storskog bland och letar, letar, letar efter den finaste, finaste GRANEN. Undrar vad jag är för jul-typ?? Vet dU?