fredag 9 april 2010

vuxna barn?

Hur kommer det sig att föräldrar låter sina små barn titta på vuxenfilmer? Med små barn menar jag övre dagisålderna och lägre skolåldern. Jag äger två star wars tishor och när jag har haft dem på mig på min vfu har massor av elever kommit fram till mig och kommenterat dem. Är inte det konstigt? Varför vill man så gärna att ens barn ska se star wars? Jag är isf av den uppfattningen att jag inte tror att barn nödvändigtvis tar skada av den, eller andra filmer (framför allt typiska 11-årsfilmer). Men, jag tror att barnen har mindre behållning av vuxenfilmer än vad vuxna har. Varför kan inte barn få vara barn och se det som de faktiskt har i sin omvärld, eller filmer som är anpassade för barn? Väldigt få barn klarar av komplexa handlingar även om de kan skilja på verklighet och fiktion. Nu är ifs just star wars en relativt rak film, om än full av karaktärer som det gäller att hålla isär. Dessutom innehåller den massa termer och typer av yrken, befattningar och händelser som det väl inte finns en enda 6åring som förstår. Det som för en vuxen är bra filmer (nu menar jag givetvis de gamla filmerna) kanske är häftiga och coola för ett barn, men knappast begripliga. Även barnfilmerna blir mer och mer komplicerade. Jag såg för en tid sedan filmen Meet the Robinsons (tror jag den hette). Den utspelar sig i två olika tider, framtiden och nutiden. Huvudkaraktären möter sig själv som vuxen och flera andra karaktärer finns också i båda världarna. Mitt i filmen upptäckte jag att barnet jag såg filmen med inte alls hängde med. För mig som vuxen var allt solklart, men jag förstår att barnet inte alls tyckte det var tydligt vad som hände hur, varför och med vem. Barnet var ändå typ nio år. Hon är dessutom smart och har lätt att greppa saker.
Varför förväntas barn förstå samma saker som vuxna? Många barn som jag möter på tittar också på nyheterna på tv. Hur mycket förstår de? Hur mycket tankar väcks i deras huvuden och hur många felaktiga slutsatser är de kapabla att dra? Jag har vid ett flertal tillfällen pratat med barn som hävdar en sak, en slutsats de har dragit för att de har sett något på nyheterna och sedan haft föräldrar som inte viljat eller kunnat förklara händelsen på ett för barnet begripligt sätt. Barnet tror då att det förhåller sig på ett sätt, och i själva verket kan det vara mycket långt från sanningen.

Jag vänder mig inte emot att medvetandegöra barnen om världen, skillnaderna och likheterna mellan kulturer, länder, människor och levnadssätt. Men jag anser å det bestämdaste att man måste förlägga allt på rätt nivå. Det som är till för vuxna är lagt på en nivå som man anser att vuxna klarar av. Att låta barn ta del av det som helt uppenbart är till för vuxna tror jag stjälper mer än det hjälper. Låt barn få vara barn.

God natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller fullständigt med!!! M